TINE Milkshake – en rystende relansering

Sterkt comeback for TINE Milkshake!

Beslutningen om å relansere kom etter at Tine hadde lyttet til kundegrupper på Facebook, som startet et folkekrav om å få tilbake TINE Milkshake. Gjennom utstrakt bruk av sosiale medier ønsket TINE å bygge oppmerksomhet i god tid før lanseringen, de ville dyrke fram en fanbase i eide sosiale mediekanaler i målgruppen unge voksne, og selge smakstilsatt melk i bøtter og spann. TINE så en mulighet til å kapitalisere på trenden «ung nostalgi», og bruke sosiale medier til å snakke med kundene. For første gang ville produktsjefen også bruke markeds-PR til å skape den nødvendige oppmerksomheten.

Det gikk et halvt år fra nyheten om relanseringen ble sluppet, til produktet var i butikk. Gjennom strategisk bruk av sosiale medier for å nå yngre målgrupper, klarte kampanjen å skape et sug etter produktet. Den første uken TINE Milkshake var i butikk, solgte TINE 250.000 enheter – den største relanseringssuksessen noen gang – og produktet har blitt en storselger med 15% av markedet for smakstilsatt melk.