PEPSI MAX TASTE CHALLENGE

Pepsi Max har vært utfordrer på det norske markedet i 20 år. Som Norges nestmest-selgende brus ønsket PepsiCo å utfordre Coca Cola i kampen om den øverste plasseringen. Det gjorde de ved å gi seg selv og hele Norge en skikkelig utfordring – kunne sukkerfri slå sukker på smak?

Pepsi Taste Challenge er en av verdens mest kjente markedsføringskampanjer, og ble for første gang gjennomført i USA i 1975. Da var det vanlig Pepsi som utfordret Coca Cola på smak. Da Pepsi Max i Norge valgte å utfordre Coca Cola på smak var det første gang i verdenshistorien at en sukkerfri brus utfordret verdens mest solgte sukkerholdige cola på smak. Kunne sukkerfri slå sukker?

Kampanjen ble fulgt med argusøyne fra PepsiCo’s kontorer rundt om i verden. Norge var plutselig blitt kamparena for en av de største markedsføringskrigene i verden – Cola-krigen. Pepsi Max mot Coca Cola. David mot Goliat.

Kampanjen ble rullet ut bredt i hele Norge og budskapet var klart og tydelig: Pepsi Max tar kampen mot verdens mest solgte sukkerholdige brus. Mange vil kalle det galskap, men vi gjør det likevel.

Hey, Sugar – Up for a challenge?

Over 100.000 nordmenn deltok i det som var norgeshistoriens aller største blindtest. Og resultatet: Pepsi Max vant. Sukkerfri hadde slått sukker på smak. Nesten 60% av alle som deltok sa at Pepsi Max smakte bedre eller like godt som sin sukkerholdige konkurrent.Gjennom målrettet arbeid med media, presse, event og reklame står kampanjen igjen som Pepsi Max sin mest suksessrike kampanje i Norge noensinne. Kampanjen har fått enorm oppmerksomhet internasjonalt i PepsiCo-systemet og kopieres nå til flere markeder.
Kampanjen er gjennomført i samarbeid med DDB, JCP, OMD, Patchwork og Resolution.