legostarwars

Glem YouTube – Facebook er den nye filmkanalen

Av Christian Kamhaug & Jakob Skåltveit

Basert på en god innholdsstrategi kommer spørsmålene om hvilke kanaler som best egner seg til ulike formål. Til nå har YouTube vært det selvskrevne valget for deling av video. Men når 80 % av videoengasjementent på Facebook stammer fra deres egen videoplattform, og ikke fra YouTube, er det grunn til å tenke nytt. 

Tidligere var den vanlige måten å få ut et videoklipp på å laste det opp til YouTube og så dele linken i alle andre kanaler. Facebook var ikke stedet for å laste opp video, men her ser vi en klar endring. Særlig etter at Facebook introduserte automatisk avspilling av videoer som er lastet opp direkte i Facebook. Vi vet at bilder gir en stoppeffekt, og effekten er enda større for video.

For å se YouTube-filmer i feeden må du aktivt velge å starte filmen, mens Facebook-videoer som sagt starte automatisk. Som en konsekvens kan man si at Facebook-visninger kanskje ikke er like mye verdt som en YouTube-visning. Hadde det ikke vært for at alle de andre viktige parameterne for suksess i sosiale medier også favoriserer Facebook-filmen. Facebook-filmer har flere likes, gir flere kommentarer og flere delinger enn en link til YouTube. SocialBakers har regnet ut (basert på data fra 20.000 Facebooksider) at 80 prosent av alt engasjement knyttet til videoinnhold stammer fra videoer som brukerne har lastet direkte opp på Facebooks plattform. Ikke via YouTube. Andelen har steget jevnt og trutt i hele 2014. YouTubes andel av engasjementet er på en tredjedel av det det var for et år siden. Om dette er et resultat av konkurranse mellom Facebook og YouTube, skal vi ikke spekulere for mye i her. Men om du som markedsfører skal nå dine målgrupper via Facebook, er dette noe å tenke over.

Dette skiftet så vi tydelig hos en kunde nå nylig. En film vi publiserte på Facebook rett før jul på deres Facebook-side med 15.000 følgere fikk raskt nesten 10.000 visninger på Facebook. En måned senere har den færre enn 100 visninger på YouTube. Riktignok var 89 prosent av visningene «autoplay», men de aller fleste av visningen ble sett i mer enn i de få sekundene det tar å scrolle videre. Stoppeffekten er helt klart til stede.

Vi er ikke alene om å skifte videoopplastninger over i Facebooks egen plattform. Ifølge SocialBakers ble flere filmer lastet direkte opp i Facebooks videoopplaster enn det ble delt YouTube-videoer på Facebook i november. Dette er første gang «native» Facebook-filmer overgår YouTube-linker.

Innhold finner meg
Måten vi tilegner oss informasjon på nettet på har endret seg de siste tre tiårene. På 90-tallet surfet vi fra nettside til nettside via hyperlinker. Vi fant ny informasjon som andre hadde linket ti, og så vider og så videre. Så, på 2000-tallet kom søkemotorene for fullt – legg inn et ord eller en streng av ord i søkefeltet på Google, Yahoo eller Kvasir og vips! dukket det opp hundrevis, tusenvis eller millioner av treff på selv det særeste tema. I dag bruker vi sosiale medier langt mer aktivt i søk etter relevant informasjon. Vi forteller Twitter, Facebook, LinkedIn og Instagram hvem og hva vi er interessert i. Mer av det vi liker kommer strømmene inn i feeden vår.

Det er denne dynamikken Facebook nå utnytter for å få en større bit av videokaken. Vi ønsker å få interessante videoer inn i feeden vår sammen med alt annet vi bryr oss om. «YouTube er verdens nest største søkemotor – etter Google» liker Google-folk å si. Ja, det stemmer. Det finnes knapt det videoklippet du ikke kan finne. Vi har kun sett starten på Facebooks satsing på dette området.

Lego er en av aktørene som virkelig har koblet brukernes behov og kraften i godt videoinnhold. I selskapets omfattende content-strategi, har video i lang tid stått sentralt  for å bygge Lego Chima, Lego Star Wars og andre produktserier, til et rikte univers. Dette er verdt et blogg-innlegg i seg selv. Bruk av YouTube har stått sentralt. En kikk på selskapets Facebook-feed vitner om at bruken av video på Facebook trappes opp. I mellomtiden anbefaler vi dette innlegget.

Så, hva skal jeg gjøre?
Heldigvis koster det ikke mer enn et kvarter av din community managers (eller din) tid å laste opp den samme videoen både på Facebook og på YouTube. Det er ikke å se bort fra at YouTube har en del ganske formidable fordeler fremfor Facebook. Som sagt er YouTube verdens nest største søkemotor. Facebooks søkemuligheter har blitt bedre, men er fremdeles med klare begrensninger. Det er ikke lett å finne frem til det morsomme klippet av den rappende kabinansatte fra Southwest Airlines på Facebook. Facebook-videoer kan ikke bygges inn i nettaviser eller blogger (se dette innlegget) og skal du dele filmen via Twitter eller på mail er fremdeles YouTube vinneren.

På den annen side kan det se ut som du i større grad får engasjement og viral effekt på Facebook enn på YouTube. Den engelske butikkjeden John Lews er berømt for sine populære julereklamefilmer som alltid blir umiddelbare YouTube-hits. Denne julen derimot var 77 prosent av delingene det første døgnet av Facebook-filmen, mens 23 prosent var YouTube-delinger.  I samme periode var 40 prosent av alle visningene av filmen på Facebook, mens året før var nesten alt på YouTube.

Kanskje betyr denne endringen i spredning av video at den neste svære virale videoen ikke vil dominere på YouTube, men på Facebook. Vil det si at ingen annen YouTube-film noen gang vil bli mer sett enn Gagnam Style?

 

Jakob Skåltveit kom til Gambit H+K i 2000 og leder den kreative byråenheten Bisqit. Han har tidligere hatt ansvaret for markeds-PR og oppbyggingen av Gambit H+K sitt digitale tjenestetilbud, samt arbeidet som PR- og markedssjef i Volvo Norge. Jakob er utdannet ved Norges Markedshøyskole, med spesialisering innen informasjon og samfunnskontakt, samt merkevarebygging.

Christian Kamhaug er tilknyttet avdeling for markedskommunikasjon, med særlig fokus på digital kommunikasjon, sosiale medier og reiseliv. Christian er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, med spesialisering innen information management og eCommerce. Han kommer til Gambit H+K fra stillingen som globalt ansvarlig for sosiale medier i flyselskapet SAS. Han har solid og lang erfaring fra flybransjen der han også har erfaring som pressetalsmann, analytiker og prosjektleder innen elektronisk handel fra både Norwegian, SAS og Widerøe i Norge og Sverige. Christian leder Gambits faggruppe for Reiseliv & Turisme og er Digital Manager i Bisqit

Begge to har sønner som elsker Lego